je eigen zon zijn
 voor jou 
 visie 
 mijn werkwijze 
 traject 
 focusing 
 mindfulness 
 over mij 
 praktische info 
 contact 

Focusing, algemene informatie

Luisteren naar je lijf
 
Vaak zijn we niet (meer) zo gewend om aandacht aan onze lichaamssignalen te besteden. Maar elke gebeurtenis in ons leven gaat gepaard met gevoelens en gewaarwordingen en laat in ons lijf zijn sporen na. Vaak besteden we weinig aandacht aan zo'n lichaamsgevoel. Of we duwen het weg, worden er boos op omdat het ons in de weg zit. Maar juist wanneer we er bij stilstaan en er aandacht aan geven krijgt het de kans zich te ontvouwen en zijn eigen verhaal te vertellen. Dan kan duidelijk worden waar het écht om gaat.

Wat doe je precies als je aan het Focussen bent?
Je richt je aandacht op het middengebied van je lichaam: je keel, je borst, je buik en je wacht af of er iets is daar vanbinnen wat jouw aandacht vraagt. Soms is dat iets duidelijks, b.v. een 'steen' op de maag, een warm gevoel in de hartstreek. Soms is het iets dat nog vaag is en onbestemd, maar waarvan je toch kunt voelen dat het betekenis heeft, ook al weet je nog niet wat. Vervolgens ga je op een vriendelijke en uitnodigende manier luisteren. Zo kan het innerlijk weten, wat wij allemaal in ons hebben, zich langzaam ontvouwen.

Wat geeft het je?
Het helpt blokkades op te heffen; het helpt je in het omgaan met kritische stemmen, pijn emoties; het helpt bij het nemen van beslissingen en biij het ontdekken van wat je echt wilt. In alle gevallen: het helpt levenskracht (weer) vrij maken. 

Waarop kun je focussen?
Meestal zal het iets zijn wat jou op dit moment bezig houdt. Je kunt focussen op een vraag, een ongemakkelijk gevoel, een lichamelijke klacht, een speciale situatie, een conflict, een droom, een verlies, iets wat jou tegenhoudt (een blokkade). 

Focusing kan 
- op natuurlijke wijze onderdeel zijn van een psychologisch begeleidingstraject


    -----------------------------------